tisdag 19 april 2016

Nyttig almanacka



Jag är mycket förtjust i min almanacka som jag fått från SÖFUK (Svenska Österbottens Förbund för Utbildning och Kultur). Egentligen fick jag två (eftersom jag förutom samkommunstämman sitter med i revisionsnämnden) och den ena överräckte jag med varm hand till projektingenjören som bor närmast Korsholms slott (eller ruinerna) av mina söner.

Jag har alltid varit fascinerad av historia, speciellt modell äldre, och jag minns ännu ruinerna som jag besökte med min far nästan varje gång vi hälsade på min enda faster som bodde alldeles i närheten.

Min almanacka "börjar sin historiska vandring år 1348 då kung Magnus Eriksson inrättade en tull- och handelsplats i Mustasaari socken. Det svenska namnet Korsholm nämns första gången i skrift år 1393.

År 1496 tränger ryska trupper ända fram till Österbotten och Korsholm blir centralort för försvaret av den nordöstra riksgränsen.

Det område som vi idag kallar Svenska Österbotten dyker upp i historiska dokument på 1300-talet. Området bestod då i stora drag av de tre fornsocknarna Närpes, Mustasaari och Pedersöre samt delar av Kyro socken. Pedersöre gränsade i norr till det karelsk-novgorodska intresseområdet och det var antagligen Pyhäjoki som då var gränsälv." 

Alltså, historiskt sett, får jag belägg för min tanke om att våra nuvarande landskap Österbotten och Mellersta Österbotten borde vara ett och samma.

Lite politik ... alltid retar jag någon ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar