söndag 24 april 2016

Mascarpone à la maison

Jag hade hittat ett recept som skulle innehålla mascarponeost. Jag inhandlade en burk, glömde bort receptet och märkte att bäst-föredatumet närmade sig.

Efter lite googlande och mycket eget påhitt blev slutresultatet en cheesecake som kan ätas som dessert eller som gott till kaffet.

Så här gjorde jag:
Smälte cirka 100 g smör, krossade lämpligt antal fullkornsmariekex i mixer och tillsatte i det smälta smöret tills konsistensen var lagom smulig. Plattade ut i en normal pajform. Sen vispade jag en burk crème fraiche och mascarpone samt en halv burk överbliven Marabou chokladost (för att den råkade finnas). Jag tillsatte ett par matskedar florsocker, rörde ihop allt och bredde ut över kaksmulorna. In i kylen (minst 3 h) och idag smakade det väldigt gott till kaffetåren hos barnbarnet.

Egentligen ska man koka en sylt och breda över, men onödigt tycker jag. Man kan dekorera med bär i stället. Det hade jag dock inte tid med idag.

Ingen bild för resterna lämnades hos barnbarnets föräldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar