tisdag 2 februari 2016

Soppdags

Ivrigt läser jag igenom alla recept som dimper ner i min postlåda. I lördags satsade jag på en snabblagad thaifisksoppa. Idag åt vi resterna och en portion åt mig finns i frysen.

Inga bilder hann jag ta, men gott var det. Inte gick det riktigt som i Strömsö eftersom jag saltade utan att komma ihåg att jag använt fiskbuljong, men den gick att äta ändå.

Eftersom receptet fanns i konsumenttidningen Samarbete (Yhteishyvä) som inte ger receptservice direkt på svenska tar jag mig friheten att skriva ner min version (ändrade lite).

Thaifisksoppa

300 g djupfrysta laxtärningar
300 g djupfrysta sejtärningar 
1 påse/500g orientaliska wokgrönsaker (frysta)
2 cm ingefära
6 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
1 burk/400g kokosmjölk
1-2 limefrukter, saften
en nypa socker
salt (inte för mycket)
basilika eller koriander

Så här gjorde jag:
Jag hettade upp vattnet med buljongtärningarna. Tillsatte riven ingefära och lät koka ett ögonblick. Ner med fisktärningarna och kokosmjölken som fick koka ca 3 minuter. Sen i med grönsakerna och limesaften. Smaksatte med socker och salt. Kastrullen åt sidan och lät soppan dra en stund innan den serverades med hackad basilika.

Egentligen ska det också vara röda chilifrukter (1-2), men I don't like. Tänkte sätta lite i pulverform, men glömde. I stället för det andra fiskpaketet ska det vara 180 g räkor som tillsättes sist och endast får koka upp, men eftersom de övriga matgästerna don't like så suckade jag djupt och tog extra fisk i stället. Dessutom blir räkorna lite sega om soppan ska ett varv i frysen sen.

Men snabbt gick det och gott blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar