torsdag 4 februari 2016

Funderingspaus

Denna dag är inrutad enligt symmetrin : jobb - små ärenden med små funderingar - jobb. Jag tycker om symmetri och tydliga mönster. Eftersom jobbdelarna handlar om gymnastiktimmar och fullmäktigemöte väljer jag att filosofera lite om mittenpartiet, ej politiskt.

Efter min lilla lunch styrde jag bilen söderut. Om man igår beställde flygbiljetter till ett land i sydöstra Europa, ska man snabbt se till att passet är i kraft. Det är det inte, gick ut i januari.

Alltså färg på läpparna, borsten genom håret och en sekund framför fotografen. Före det hann jag småprata lite med den åldersstigna men paranta ägarmodern. Trevligt! God service!

Polisen ville väldigt gärna ha mina pekfingeravtryck och det var lika bra att anmäla sig som brottsling på samma gång. Jag fick personlig betjäning av den herreman som satt i informationen, fastän jag nog kunde och till och med hann trycka på en knapp. Jag hann inte ens sätta mig ner och vänta innan det var min tur. Det var enklast att fixa passansökan direkt för annars hade jag varit tvungen att komma på nytt för avtrycken. Otroligt bra service! Jag fick också reda på att maken redan fanns i brottsregistret. Det var bara ett foto och en ansökan som fattas.

Mitt egentliga ärende uträttades i den lyckliga staden ännu längre söderut. Igen erhöll jag mycket god service och gick ut med en kasse klädbroschyrer. Det vankas ju festival i sommar och seniordansarna ska kläs i vackra färger hoppas jag.

En resa utan cafébesök passar sig inte även om jag var helt solo. Och det var på caféet jag fick utlopp för mina fantasier kring mänskorna vid borden. Det var väldigt mångskiftande besökare. Det var undertecknad som säkert en del funderade vem det var. Några pensionärer, några på genomresa i arbetets tecken, lokala entreprenörer, två flickor (kanske jepposmettor) som njöt av grodmarsipanbakelser och saft...

Det var mycket att filosofera runt och gav mig styrka inför kvällens möte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar