lördag 6 februari 2016

Kort filosofi igen

Jag konstaterade att det är samedagen idag. Det fick mig att känna skuldkänslor. Tar vi verkligen ansvar för vårt ursprungsfolk? Visst har vi något som borde ratifieras?

Samerna utgör modell för hur folk i olika grannländer struntar i gränser och lever sitt eget liv och ihågkommer ursprungliga traditioner. Kanske de borde gnälla lite mer som vi finlandssvenskar gör?

Från det är inte steget långt till indianer och andra ursprungsfolk. Vad har vi gjort? Jo, föst ihop dem i reservat. Naturligtvis har de också fått en hel del hjälp med medicin och teknik. Men endast så länge vår hjälp inte har andra motiv är den okej. Inga påtvingande värderingar utan enbart sann och ren medkänsla, tack!

Ja, visst är jag naiv, men jag tror fortfarande starkt på godheten i människan och är så innerligt förbannad på alla fanatiska riktningar, religiösa som politiska.

Som tur är har jag rätt att tycka och tänka som jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar