torsdag 25 februari 2016

Skog = hälsa

Jag har naturligtvis varit medveten om saken, men fick det åter bekräftat via radion idag. Redan fem minuter i skogen ger oss hälsoeffekter. En halv timme är förstås ännu bättre. Kropp och själ får lugn och ro.

Om man kör bil till jobbet och vägen tar en genom skogspartier är redan det ett positivt faktum. Stressen minskar och blodtrycket sjunker. Allt enligt vetenskapliga forskningsrön och till och med japanska sådana.

Jag sitter och bloggar på väg med tåg till Helsingfors, men hann bli lite stressad då jag skulle ta ett lämpligt foto av ett skogsparti. Men förstås behagade gossen framför irritera sig på den vackert lysande vårvintersolen och hann dra ner solskyddet innan jag fick någon passande bild. Men jag får lov att blicka ut över skogen vi susar förbi då och då för att bearbeta de negativa känslorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar