onsdag 24 februari 2016

Britt-Marie var här

Nu har jag läst ut Fredrik Backmans bok om Britt-Marie. Ni minns väl boken/filmen om Ove. Samma författare.

Backman har igen plockat ut en extremt karikerad figur ur vardagen och jag kan direkt erinra mig några potentiella huvudrollsinnehavare ifall boken blir film. Be mig inte namnge några för mitt minne sysslar med bilder och inte med bokstäver.

På baksidan av pocketversionen kan man läsa att det är "en roman om förälskelse, andra chanser och att sparka på det som rullar". Det sistnämnda syftar på fotboll.

Huvudpersonen Britt-Marie är 63 år och vill inte skriva under att hon är "passivt aggressiv", i stället ser hon sig som en omtänksam person. Hon har ett städdille som inte är av denna världen och äger en stor förmåga att stressa sin omgivning.

Fastän det här inte rör sig om stor litteratur så är det fantastiskt underhållande. Samtidigt ger boken stunder av eftertanke och rör om i ens egen fördomsfulla världsuppfattning.

Vi väntar på filmen, men boken är bättre ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar