söndag 27 november 2016

Plåtlådspassion

Det hände sig för ett par månader sedan. Jag besökte vår lokala andelshandel och fick syn på de underbaraste stora plåtaskar innehållande hälsosamma nötter och torkade frukter (överdragna med choklad). En sådan måste jag ha! Men vilken ska jag välja? Lådorna fanns i svart och rött samt en guldvariant. Kanske alla tre?

Jag överlade med mig själv och kom till att jag köper en som jag sparar till lillajul. Det naturliga valet blev den guldfärgade eftersom den var mest attraktiv och säkert skulle ta slut först. Tänkt och gjort!

Redan i kassan uppstod diskussion om innehållet och nästa gång jag kom till affären blev jag tillfrågad om jag öppnat asken och smakat på innehållet. Men nej, naturligtvis inte. Det skulle sparas till lillajul!

Och så blev det lillajul. Jag öppnade lådan i lugn och ro och placerade ut den som dekoration på soffbordet utan att provsmaka. När det sen blev dags var innehållet riktigt gott. Make och son med fästmö blev mer förtjusta än jag kunde ana men själv har jag försökt vara tämligen avhållsam. Min mage och nötter i stora mängder är inte på god fot med varandra och egentligen är själva lådan min passion. Det finns många idéer för vad den kan användas till. Kanske pepparkakor, kärleksbrev (men dem har jag bränt upp), hemmanspapper, testamente, knappar ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar