söndag 6 november 2016

Ovilligt blogginlägg

Jag hade friskt tänkt hoppa över bloggandet idag, men då jag märkte att så många varit in och kollat på kvällskvisten kom jag på andra tankar.

Själv var jag borta ett par timmar på ett onödigt möte. Vi har några omröstningar i morgon i vårt fullmäktige som väcker stora känslor i vår lilla kommun. Som vanligt är vi delade i tu. Ska man rösta med känslor eller utgående från fakta?

Det blir antagligen med känslor eftersom fakta inte finns att tillgå i den utsträckning som behövs.

Det som gör mitt beslut lätt är följande frågor:

Är det vettigt att överföra en kommun med mer än 80 procent svenskspråkiga till ett landskap med finska som förvaltningsspråk?

Är det vettigt att byta landskap då man vet att det är fritt fram att ändå välja det närmaste sjukhuset?

Är det vettigt att byta landskap utan att veta med säkerhet hur det blir i framtiden, faller reformen, kan man avtala om vården enligt önskan?

Om man kan svara nej på åtminstone dessa frågor är det problemfritt att rösta för att bli kvar i det landskap man hört till hela sitt liv, där man känner gemenskapen trots att man bor mer än hundra kilometer från varann.

Heja Österbotten!

Vill man ännu skriva något negativt kan man påminna sig om att det var minus femton grader i morse! Och ingen snö, för den har Helsingfors farit iväg med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar