söndag 13 november 2016

Inte överens

I morse var jag inte på god fot med Helsingfors regionaltrafiks ruttguide. Det är inte alltid lätt att ta sig fram tidigt en söndagmorgon med spårvagn. Och jag föredrar spårvagn framför buss, som ni vet.

Jag skulle vara på Annegatan 26 klockan nio på morgonen, vilket innebar att spårvagn 6 inte ännu hade börjat anlöpa Arabiastranden. Men det fanns andra förslag. Man kunde hoppa på Busholmsåttan och byta till sexan vid Sörnäsmetron. Fin idé, tyckte jag, fastän det är lite jobbigt med byten då man har både kappsäck och ryggsäck. Men vad gör man inte för att få åka spårvagn!

Jag var noggrann och kollade åttans tidtabell på söndagar. Jo, den skulle avgå från Byholmsgatan 8.08.

Men nehej, tidtabellen vid hållplatsen ville annorlunda. Ingen fara, fyra minuter hit eller dit spelade ingen roll.

Sörnäs nästa. Jag hoppade av och kollade nästa tidtabell. Ingen sexa var i antågande inom 45 minuter! Vad i hela friden? Snabba ryck och jag steppade ombord på spårvagnen jag just hade lämnat. Tur att den inväntade rätt avgångstid och tillät mitt avhopp och tillbakahopp.

Plan B. Man kunde ta åttan till Operan och byta till tian. Det hade ruttguiden också upplyst mig om. Sagt och gjort. Av vid Operan och promenad till Mannerheimvägens Operahållplats.

Men va nu då? Ingen tia i antågande på 40 minuter! Snabba ryck igen, kontroll av första anländande spårvagnens linje, vilket var 7 B. Jo, den var på väg mot min destination, men var den stannade hade jag inte full koll på. Sjuan kom och trots att den var en nästan splitterny vagn fungerade inte skyltarna som berättar om nästa station. Typiskt!

Men jag hade gott om tid och tog en chansning, hoppade av utanför Stockmanns och drog iväg med kappsäcken till Annegatan.

Resten var dans, dans och dans ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar