lördag 15 oktober 2016

Mannerheimvägen

Detta veckoslut tillbringas helt och hållet vid Mannerheimvägen i Helsingfors. Jag trampar på Mannerheim då jag går genom långa korridorer till vårt hotellrum. Ja, åtminstone bokstavligt eftersom den heltäckande mattan är dekorerad med hans namn.

Sittdansworkshoppen som jag deltar i har sitt säte i Folkhälsans seniorhus som ligger några kilometer längre bort från centrum.

Det är faktiskt riktigt skönt att få någon ensam timme på hotellrummet, medan make och fysiker ränner runt på Fölisön och Senatstorget. Inga måsten, bara lugn och ro.

Största problemet i storstan är alltid att hitta ett lämpligt matställe. Igår ramlade vi in på Bar Teos på seneftermiddagen för lite tapas. Det var tomt då vi anlände, men ganska fort började folk strömma in för after work, bland annat en som var "tuttu tv:stä", men som jag inte kommer på namnet på. Alla fotbollsnördar hånflinar säkert för jag har sett killen flere gånger som expertkommentator när Finland spelat sina kvalmatcher.

Mera mat blev det senare på kvällen då vi lyckades få bord på en välbesökt italiensk trattoria i Tölö.

Men nu har huvudet fått jobba hårt hela dagen med danskoreografier så lite bäddvila sitter fint innan det blir dags för kvällsbiten. Hullut päivät på Stockmanns intresserar inte det minsta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar