söndag 30 oktober 2016

Halka

Det varnas för halka och många har varit förnuftiga och bytt till vinterdäck. Inte för att det hjälper så mycket mot svartis, men lite i alla fall. Hastigheten har vi också dragit ner på och klockorna har vridits till vintertid. Jag tror jag gör som Muminfamiljen och går i ide ...

När jag åkte spårvagn i huvudstaden läste jag de små notiserna som de visar på väggen. Något som jag aldrig upplevde i min barndom och egentligen först de senaste åren är varningarna för lövhalka.

Det är speciellt de stora löven som ställer till problem när de blir våta och samlas i mängder på de blåsiga Helsingforsgatorna. Våra björklöv i Österbotten är snällare och sprids snabbare bort från vägarna. Det tackar jag för.

Lönnlöv ska hållas i gräsmattan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar