fredag 10 juni 2016

Tekniskt strul på resan

Puh! Klockan är inte ännu åtta på morgonen och jag har redan suttit två timmar på tåget och närmar mig Tammerfors med destination Helsingfors.

För en stund sedan var min lilla värld slagen i spillror, men nu är jag på G igen!

Jag hade suttit och jobbat och bland annat förberett mötet, läst lite post och skickat själv också. Jag hade kommit så långt att jag unnade mig ett sudokuspel. Men det var tydligen någon annan som var missunsam (stavas det så här?) för plötsligt blev allt svart. Det gick inte att starta plattan på nytt. Panik! Det vanliga beprövade smälla-försiktigt-på-trilskande-tekniskt-föremål fungerade inte.

Jag watts-appade familjen och uttryckte min nöd. Äldste sonen var vaken och tyckte att jag kunde dra i nödbromsen. Det budskapet didn't make my day så lite senare kom förslaget att googla.

Det var bättre. Jag lät mina medresenärer lyssna på ett youtubeinlägg, men det var inte behjälpligt i min situation. Nästa försök gav bättre resultat. Det finns en pytteliten resetknapp (eller hål), men och det var ett absolut aber. Om man hittar ett litet föremål, typ nål, och försöker 'resetta' så försvinner allt från plattan! Större katastrof och panik!

Men man kunde tvångsstarta genom att hålla in startknappen i 10 sekunder och så länge hade jag inte orkat. Jag gjorde ett präktigt försök med extra långa sekunder. Och voilà - här är vi igen. Back in business! On the track! Livet leker och sinnet är lätt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar