torsdag 7 januari 2016

Vi fortsätter

Under nattens vakna stunder satte jag i gång att planera. Ni minns, det som jag är erkänt bra på. Men det blir lite som i grammatiken - inga regler utan undantag.

Först gick jag en vederhäftig diskussion med mig själv. Orsaken till den intensiva diskussionen var två jästpaket som inköpts ifall att brödet skulle ta slut under helgerna. Detta hände inte och nu fanns de två jästbitarna i kylen och borde användas pronto.

Men vadå? Är hon verkligen så snål att hon inte kan slänga ett par billiga jästpaket?

Jo, det går bra och har hänt många gånger, men nu råkar det sig att detta hushåll inte sett mycket hembakt i fråga om kaffebröd och annat bröd under 2015. Frysen hade ett litet tomrum så några påsar kunde rymmas om inte allt hade åtgång med det samma.

Men ska man faktiskt ställa till och baka då det är nästan 30 grader och elkonsumtionen är på högvarv? Det var det som satte i gång den inre diskussionen. Slutligen lät jag bagaren vinna.

Jag borde ha börjat direkt från klockan åtta. Men icke! Det kändes skönt med sov- och läsmorgon i den varma sängen. Frukosten drog jag ut på och i maklig takt tog jag mig an dagens stordåd.

Jag hade bestämt mig för att satsa på både bullar och långpannebröd - alltså dubbla jäsdegar. Det var nu som planeringstanten borde ha tagit över för att få det att stämma tidsmässigt för en lunch som också skulle infogas i schemat.

Ni kan gissa er till resultatet. Visst blev det bullar, eller örfilar som vi säger, men naturligtvis glömde jag ena plåten för länge i ugnen. Och nog har vi färskt bröd till kvällen, men naturligtvis glömde jag skära i bitar före gräddningen och slutresultatet blev kanske inte så vackert.

Under tiden hann jag också ta emot fyra samtal, köpa en säck potatis av en sydösterbottning, mata ved i värmepannan en gång i halvtimmen, koka potatis, skala de sista morötterna av fjolårets skörd, steka lax och duka bordet.

Jag tror jag får vara nöjd ändå, men den dåliga planeringen ledde till en stressad husmor. Kanske man borde ta en promenad för att coola off?



2 kommentarer:

  1. Bättre med lite bränd bulla än inget bulla alls. När något misslyckas brukar jag säga till Kjell att han hade tur för nu får han äta av det jag bakat :-) God fortsättning på nya bakåret!

    SvaraRadera
  2. Tack för de uppmuntrande orden. Bullarna har nog åtgång fastän en arvinge påminner om att kanelen saknas. Men han får sätta kanel i sina egna bullar, för det händer att han bakar i storstan.

    SvaraRadera