fredag 15 januari 2016

Snöläget

Jag kände för att fly vardagen och passa på att kolla snöläget. Hemmavid kom det ymnigt med snö. Kanske tio cm snö som får vänta lite innan det får samla sig i lämpliga högar i periferin av gårdsplanen.

Många växter har nog frysit om fötterna eller rötterna och välkomnar säkert det värmande täcket. Själv behöver jag ingen snö, bara gott sparkföre. Det är inte gott att få hem varor från butiken då man inte vill starta bilen i kylan för att köra 500 m, stanna och köra 500 m igen. Cykla ska man inte på vintern enligt mina lagar och sparken fungerar som sagt inte heller och mat väger ...

Snöläget, ja. Norr om Kalajoki hade man inte fått påökt. Det samma gällde Uleåborg och Kemi och längre norrut tänker jag inte ta mig. Kanske man behöver passet om man närmar sig Sverige ...

Och tänk, jag har shoppat en hel halv timme! Helt nödvändiga saker eller vad sägs om ett par hemmabyxor (hittade ett par i brunt, finns mest grått och svart), nya utebyxor (de jag har från förr har antingen krympt i skåpet eller använts för grovjobb), prickiga byxor storlek 62, tandkräm och ett par bruna pumps (för TVÅ euro!). Det jag inte hittade var melerat babygarn och rundstickor 40 cm, men jag är inte hemma ännu ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar