torsdag 4 juni 2015

Överraskningens trädgård eller tvärtom

Min trädgård bjuder ofta på små överraskningar. Ofta beror det på mitt dåliga minne. Jag kommer inte ihåg att jag flyttat på växter och då bara plötsligt dyker de upp och jag får tänka javisst ja!

Det finns också tråkiga överraskningar som kommer årligen och inte längre är några överraskningar utan kan förutses. De ska jag närmare gå in på en annan gång allom till varning.

Idag var det några funkior eller "hostor" som gladde mig. Vid paradingången har jag tydligen försökt minimera vårkragarna (utan att lyckas helt) och i stället placerat in överblivna funkior, som jag älskar.

Nu när de höstblommande funkiorna börjat visa sina otroligt vackra bladspetsar ska jag med rent samvete rensa bort vårkragarna och ogräs. Det blir en lagom portion trädgårdsarbete.

vårkrage, funkia och scillablad

lilaknopparna är mina favoriter

de stora har hunnit längst

dessa kommer jag ihåg för de är planterade i år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar