fredag 5 juni 2015

Kronjuvelen i fängelse!

Här sitter jag i ensamcell tills vidare, men jag hoppas få en partner in crime så småningom. Det är för övrigt ett riktigt mysigt hotell jag hamnat på. Jag hoppas min medbrottsling har kameran med sig då han anländer.

Det har varit en omväxlande dag med tågresa till huvudstaden som medförde att jag spillde lite kaffe på min supervita, rena tunika. Tydligen är jag inte så gammal eller så ung att jag ska dricka ur pipmugg! Jag är väl riktigt lagom.

Efter försök att gnugga bort den lilla fläcken med lite vichyvatten uppsökte jag tågtoaletten med den goda servicen att vattnet var slut. Till all lycka hade jag en gammal våtservett i handväskan och klarade åtminstone av en primitiv handhygien.

Jag hade en timme att fördriva innan mötet skulle börja och satte i gång projekt Testa Svensk Språkservice inom kosmetikahandeln. I stora varuhuset Sokos ville en dam väldigt gärna hjälpa mig, men när hon hörde mitt språkbruk var det stopp och när jag inte kände för att snacka engelska avstod jag från den betjäningen. Jag hittade själv mitt läppstift.

Sen var det dags för ögonskugga i en omöjlig färgnyans i grått, men med grönt skimmer. En ny dam kom till min tjänst och lyssnade tålmodigt på min beskrivning och såg väldigt deltagande ut, men hade inget svar. Förstod hon nåt överhuvudtaget? Nå, my second choice var en benvit färg som kan sättas högre upp på ögongloben mot brynen, ni vet.

Men sen kom den positiva handeln. Vi skulle ha vårt möte på ett nytt ställe så jag sökte mig dit i god tid och fördrev väntetiden med att strosa omkring i environgerna. Och hittade en förtjusande butik med ekologiska produkter och hantverk och cafe och lätt lunch i samma utrymme. Där hittade jag en ganska bra ögonskugga och jag fick betjäning på svenska av en trevlig expedit som ursäktade sig att hon inte kunde så bra svenska, men hon var helt perfekt i sin tjänstvillighet.

Efter mötet med härlig lunch som en f.d. ordförande bjöd vår styrelse på, kunde jag i sakta mak slingra mig bland turister och lediga stadsbor ut till Skatudden. Vädret var varmt och skönt och jag njöt av att ta det riktigt lugnt. Mitt enda bekymmer var att hitta rätt glasskiosk och välja rätt glass. Jag tvekade lite mellan mascarpone/lime och körsbär/vitchoklad, men kom till att jag måste välja den sistnämnda eftersom den passade bättre till min sommarjacka.

2 kommentarer:

  1. "Hi-hi". Jag småler åt hur fiffigt du löste problemet med val av glass....B

    SvaraRadera
  2. Inför svåra val måste en dam alltid hitta logiska argument :-)

    SvaraRadera