fredag 29 maj 2015

Ny residensstad

Tolka inte rubriken som om jag vill ha en ny residensstad. Nej, jag bara råkade göra en liten tripp till en annan residensstad, nämligen Uleåborg.

Den här gången var jag med som sällskapsdam och såg främst olika industriområden runt omkring själva stan.

En av dagens höjdpunkter (om jag varit en 4-årig pojke kanske) var lunchen. Oj, det kommer en till! fick jag utropa fem gånger.

De som kom var Uleåborgs stads brandmän och de ploppade ut ur fem stora brandbilar.

Men vad gör man då om man ska tillbringa ensamtid i en bil på en industritomt? Jo, förvisso kan man kolla in truckar och diverse maskiner och varor - och skräp.

Men jag valde att läsa igenom det nya regeringsprogrammet, sköta lite e-postkorrespondens, men framför allt dricka kaffe!

Jag har lärt mig att aldrig åka nånstans med bil utan att ha en fylld kaffetermos med. Dessutom hade jag en halvfylld åttaliters kyldunk med Kronobyvatten. Man kan behöva dricka massor eller tvätta händerna ...

När arbetsdagen var slut kunde man kombinera med lite turistande. En sväng till Brahestad blev riktigt lyckad om man bortser från snålblåsten.

Lite kulturhistoria i bilder

Relativt ny granitkyrka, invigdes 1912

Gamla stadsdelen även med nya hus i gammal stil

Finlands äldsta museum för kulturhistoria i f.d. tullhuset

Grundaren Pehr Brahe står mitt i rondellen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar