tisdag 19 maj 2015

Hittat!

I år fäste jag mer uppmärksamhet vid några stilistiska och vackra svampar jag hittade i trädgården. Jag såg nog dem ifjol också, men grunnade inte länge på dem utan plockade helt sonika bort de enstaka exemplaren ur rabatten.

Nu plockade jag i stället in dem och letade reda på svampboken. Jag hade tidigare ringat in dem till murklor som jag aldrig plockat och använt och dessutom alltid trott att var giftiga innan man behandlat dem.

Efter lite studier kom jag fram till att jag har hittat toppmurklor som är läckra (tre stjärnor) och inte behöver förvällas utan kan torkas. Men har jag rätt eller ...?


T.v. stenmurkla, t.h. toppmurkla

2 kommentarer:

  1. Hej, jag har samma svamp i gräsmattan, eller lite vid sidan om. Första gången den dök upp var i fjol ,har aldrig sett den innan dess och nu i år är den där igen. Kanske man måste ta den tillvara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tänker testa att torka dem såsom man rekommenderade i svampboken. Få se om vi klarar oss med livet i behåll ...

      Radera