tisdag 12 maj 2015

After work

För tillfället jobbar jag måndag eftermiddagar. Vill man gå på after work måste man välja den dagen. Och det gjorde jag och väninnan igår.

Först hämtade jag mina nya glasögon och sen köpte vi biljetter till teaterföreställningen Sylvi.

Eftersom vi hade lite tid innan pjäsen började blev det alltså after work! I stället för ett glas vin valde vi iste, men vackert så. Det kändes oerhört lyxigt att bara sitta och småprata och titta ut över mänskor som kom och gick nere på gatan. Och de faktiskt kom och gick! Man såg ofta samma personer två gånger.

Sen var det då dags för lite kultur. Vi var ganska ensamt kulturella för förvånansvärt lite folk hade lockats till den fina Schaumansalen, knappt femtio skulle jag tippa.

Minna Canths Sylvi är en projektpjäs där sju teatrar samarbetar (Vapaa Teatteri, Berlin, Klockriketeatern, Åbo Svenska Teater, Savonlinnan Teatteri, Kokkolan Kaupungiteatteri, Wasa Teater och Riksteatern, Sverige). Pjäsen är skriven på 1800-talet, men kändes ganska modern i regin. Vi förstod inte riktigt alla tankegångar, men det var en intressant upplevelse.

Jag har lånat lite från Wikipedia för att bilda den okunnige:

Minna Canth (född Ulrika Wilhelmina Johnson), 19 mars 1844 i Tammerfors, död 12 maj 1897 i Kuopio var en av de viktigare finländska författarna under 1800-talet.

Hon skrev noveller, kortromaner och dramatik. Hennes modersmål var svenska, men hon skrev mestadels på finska och skildrade framför allt kvinnornas och arbetarnas situation.

Dramat Sylvi, som är det enda hon skrev på svenska, fick däremot en bejublad premiär på Svenska teatern i Helsingfors (1893). Det som handlar om en ung kvinna som giftmördar sin make och bygger på en verklig händelse som utspelades i Tavastehus.

Minna Canths födelsedag, 19 mars, jämlikhetens dag, blev 2007 vedertagen flaggdag i Finland.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar