onsdag 29 april 2015

Svårt, svårt, svårt

Jag börjar bli allvarligt bekymrad över min psykiska hälsa. Det var otroligt svårt att få till det med mjödtillverkningen och tidsschemat. Vart försvann alla planeringsgåvor?

Två gånger missade jag tidsberäkningen och den andra gången gick jag så långt att det var oåterkalleligt.

Som ni kanske vet har de senaste veckosluten varit rätt upptagna. Just före Kristinestadsresan slog det mig att jag borde börja tänka på första maj och mjöd. Men det gick inte för sig att ställa till på fredagkväll och vara hemma först på söndagkväll. Ingen annan i hushållet är betrodd med mjödtillverkning.

Men då kom jag på att jag hade glömt bort en vecka. Alltså ingen panik!

Direkt därpå följande måndag kl 22.30 slog blixten till igen (och det var minsann ingen snilleblixt!). Mjöd! Hur ska det hinna bli klar till första maj? Utan att tänka desto mer satte jag i gång i den sena timmen, värmde vatten, hivade ner farinsocker, pressade citroner och läste recept.

Nämen OJ! Jag hade valt att ersätta vanligt socker med farinsocker utan att titta på paketen vad de vägde. 500 g farinsocker är ett mycket litet paket. Var det inte större på den gamla goda tiden?

Jag hade omedvetet fördubblat receptet och sockret hade redan börjat lösa upp sig i vattnet. Ingen väg tillbaka! Det var bara att gilla läget och tillaga dubbel sats.

Vi kommer att drunkna i mjöd! tänkte jag, men kom på att jag kan dela ut till höger och vänster.

Nåväl, alla ingredienser var i tioliters kastrullen och nu skulle det få jäsa i lugn och ro ett dygn.

MEN DÅ kom jag på att jag hade fått fel i tidsinställningen i hjärnan IGEN! Det var ju ingen panik! Det var inte första maj den veckans fredag! På grund av det pressade tidsschemat på senaste tiden hade jag igen levt på förhand.

Jag blev som sagt riktigt oroad, men som tur var kunde jag efter den första jäsningen flytta flaskorna ner i källaren för en långsammare jäsning och idag är mjödet färdigt och jag har provsmakat i samband med fotograferingen.

En flaska har redan hunnit till Jakobstad och några flaskor levereras i samband med Jaromatchen i kväll. Kanske en flaska hittar till Orrnäs och några flaskor ska vi förstås ha med på majkalaset söderut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar