tisdag 28 april 2015

Fest och ära

Det är en stor ära att få delta i festligheterna på den nationella veterandagen. I år var det extra festligt då president Sauli Niinistö lät utdela Finlands Vita Ros av första klass åt alla veteraner. De är nu över 90 år så kanske utmärkelsen kom en aning i senaste laget.

I Kronoby-Karleby finns också den enda veterankören som består av enbart veteraner och det är gripande att lyssna till de vemodiga sångerna. En kör från gymnasiet framförde Sibelius Finlandia så jag rördes till tårar. Jag minns att den fanns i min pianobok när det begav sig och jag försökte öva på den innan jag hade nått den nivån för jag tyckte den var så mäktig. Jag har samma åsikt fortfarande.

Och än en gång. Vad har inte de finländska soldaterna gjort för oss! Vi måste komma ihåg dem för alltid och känna stor tacksamhet för att vi får leva i ett fritt Finland!


I brist på medalj illustrerar jag med en vit ros (som inte är en ros utan en ranunkel)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar