måndag 27 april 2015

Ny hotellbekantskap

Ni vet att jag älskar hotell! Den där första känslan då man öppnar dörren (kan vara svårt ibland) och får den första anblicken. Badrummet besiktas, skåp öppnas, utsikt kollas och så vidare.

Natten före festen bodde jag och ordförande på Sokos Hotel Villa i Tammerfors. Det ligger lägligt nära järnvägsstationen, bara att gå genom en tunnel. Tammerforshuset är några hundra meter ifrån.

Rummet vi fick var riktigt bra. Utsikt över västra Tammerfors, nyrenoverat och snyggt.

Jag tycker om factory-stilen man satsat på i Tammerfors i egenskap av gammal fabriksstad. Det är rött tegel och rustik inredning. Vi åt en liten supé på Myllärit, en gammal kvarn med kraftfull stämning på grund av grova takbjälkar.

Och så till badrummet och speciellt handfatet! Det såg ut som grov betong, men var helt blankpolerat. Det lutade inåt/nedåt och vattnet rann direkt bort. Samma sak med duschen som hade lutande golv med golvsilen intill väggen. Intressant.

Frukosten intog man på grannhotellet Torni där man satt i restaurang Paja och kunde beundra tågen som kom och gick.

Jag kan bra tänka mig en weekend i Tammerfors på sommaren. En återresa till Varala-området, kanske en tur med en båt till Tavastehus och så vidare ...

Tegelvägg - den här gången inte natursten som i Paris

Fondvägg bredvid sängen som för tanken till Österbotten

Annorlunda tvättfat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar