söndag 14 december 2014

Förändring och damm

Tänk, att den dagen skulle komma då jag riktigt längtade till dammtorkning!

När jag var liten flicka föll alltid den uppgiften på mig, för kära mor hade antagligen likadana känslor för dammtorkning som jag sedermera fått. Där stod man och lyfte på porträttram efter porträttram och torkade och filosoferade. Jag kommer ihåg att jag konstaterade att jag fått mammas ögonbryn (lite glesa på mitten), pappas näsa (det visste jag från tidigare) och kanske också hans djupa ögon (ingenting för ögonskugga, den liksom göms i ögongloben).

Nå, vadan denna längtan till dammtrasan? Jo, det är så spännande att se biblioteket växa fram nästan i sin forna skepnad. På fredagkvällen var jag riktigt på hugget. Under sena timmar tömde jag bokhyllorna, placerade hylla efter hylla på en matta och drog iväg med dem till biblioteket. Maken då? Han fick vila för han hade hjälpt mig fixa arbetsbordet, men det blir ett senare inlägg.

Jag älskar böcker, men nu gallrade jag lite och det blev en plastkasse som får gå till pappersinsamlingen. Men ack hur roligt att få plocka fram böcker som inte haft rum tidigare utan fått tillbringa tiden undanstoppade i diverse skåp.

Sen ska det ordnas i alfabetisk ordning eller efter tema när det gäller faktaböcker och så underbart med alla fina barnböcker och bilderböcker. Samlarmänskan i mig skulle gärna äga alla Astrid Lindgrens och Tove Janssons böcker och och ...

Litet smakprov

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar