lördag 4 mars 2017

Tekniken, tekniken

Det är slitsamt värre att kandidera i val. Valprofiler ska uppgöras, valmaskiner ifyllas, foton e-postas och naturligtvis fungerar inte tekniken för 58-åringen. Som tur är har jag minstingen hemma över veckoslutet och kan få lite hjälp, men bloggar, fotouppladdningar och små detaljer i Wordprogrammet är inte riktigt hans hemmaplan.

Men det mesta har jag fixat. Faktiskt!

Jag skrev för en tid sen att jag hade problem med telefonen, plattan, bildöverföringen från kamera till dator. Peppar, peppar, nu är det nästan uppklarat och nästan med egna försök och misstag.

Telefonen ville inte tillåta att jag svarade på mejl. De blev bara liggande i utkorgen. Fysikern hjälpte mig, men genast han åkt iväg till huvudstaden var problemet där igen. Nå, jag började testa och lyckades trycka på rätt knapp, synkronisering, och problemet var löst - for now.

Plattan ville inte ansluta till Wifi. "Starta om" löd fysikerns råd och se det lyckades, men jag fick upprepa proceduren nästa gång jag tryckte i gång plattan.

Bildöverföringen lyckades jag lista ut alldeles själv. Jag laddade batteriet i kameran och surprise, surprise: nemas problemas. Känner mig så duktig.

Men ni skulle bara veta hur jag har kämpat med att få mina porträttbilder från drop-boxen och in på alla ställen som Fb, Instagram, Google och e-blogger. Det sista lyckades inte, men jag fick bort det gamla fotot. Sen gjorde minstingen samma procedur jag hade försökt och efter en lång stunds väntan blev det all right. När jag hade försökt fick jag bara svaret att adressen inte kan läsas in. Det är tydligen skillnad på folk och fä...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar