fredag 17 mars 2017

Marthatänk

I söndags tillbringade jag hela eftermiddagen i Hopsala byagård med marthor från hela Karlebynejden.

Vi fick höra på den alltid inspirerande flyktingkvinnan Emina Arnautovic som kom med tänkvärda reflexioner. Vår egen estenom Anna Wikström pratade om hur man kan piffa upp sin vardagsklädsel och den unga kocken Malin Båtmästar hade glutenfri bakning på agendan. Många bra tips fick vi.

Äta måste man också och vi bjöds på Nordic Bowl. Utskänkningen gick snabbt för salladen var serverad i ganska stora plastskålar. Eftersom jag ännu är liten i maten insåg jag att jag inte orkar äta allt och meddelade kocken att jag tar hem det som blir över. Riktigt Marthatänk, tyckte hon, och jag ansåg jag var pragmatisk. Gott var det också och när tillfället var slut tog jag min ask och åkte hem.

När portionen sen var uppäten några dagar senare kom jag på ännu ett användningsområde. Varför inte diska skål och lock och så krasse eller något ätbart grönt när ljuset kommer till fönsterplatsen. Påskgräs har jag slutat med.

Kanske jag nog är en riktig Martha i alla fall. Åtminstone har jag fått inbjudan till att servera på söndag eftermiddag och tackat ja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar