söndag 26 mars 2017

På återseende, Gustav Klimt

När jag i lördags vandrade upp för backen till Annegatan hittade jag igen ett skyltfönster som fick mig att stanna och plocka fram telefonkameran. Jag kände igen Gustav Klimts målarkonst som reproducerats i souvenirform.

När vi för x antal år sen besökte Wien valde jag ut Gustav Klimts Kyssen som souvenirtallrik att hänga på väggen i spisrummet. Klimt påstås vara Österrikes mest kända och betydelsefulla konstnär och företrädaren för jugendstil i Wien. Han föddes 1862 och spelade en avgörande roll för den moderna abstrakta konsten och blev via symbolismen en föregångare till kubismen.

De artiklar som jag såg i fönstret hänför sig till Klimts gyllene fas och motiven har en erotisk underton. Vackert, anser jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar