lördag 19 december 2015

Orättvist!

Jag fick lov att ta en ledig bloggdag efter torsdagens maratonmöte, sex timmar. Det var stora frågor som ventilerades och svårigheten med att få ihop nästa års budget var lika svår i fullmäktige som i styrelsen - om det nu ska vara någon tröst.

Man blir inte gladare då man märker att radioreportern som livebloggade från mötet lyckats omformulera mina uttalanden. Jag påpekade åt henne i en webbkommentar och hon bad mig ringa efter mötet vilket jag gjorde. Hon var mycket tillmötesgående och bad om ursäkt och ville inte komma i dålig dager med tanke på kommande rapporteringar från vår kommun. Det här sades torsdag kväll. Ännu idag står allt som förut. Det betyder väl inte så mycket eftersom få läser det, men mig stör det oerhört, speciellt det som blev tvärtom!

Citerar:
Liane Byggmästar (SFP) säger att man inte bara kan förlita sig på känslor. Byarna har inte hittills vuxit fast byskolorna finns kvar. Om man ser på andra kommuner som till exempel Vörå så har man redan dragit in de minsta skolorna. 
(Jag jämförde indragningshotade skolor i nejden - från Karleby i norr till Korsholm i söder och när det gällde Vörå nämnde jag planerna på att bygga en ny skola för Rökiö, Rejpelt och Koskeby. Mitt påpekande i hela uttalandet var att nedläggningshotade skolor i övriga kommuner har större elevantal än våra, de minsta 33 elever mot t. ex.vår skola med 6 årskurser och 17 elever)

Liane Byggmästar (SFP) säger att nuvarande system inte är jämlikt. Även om småskolor är bra så ska undervisningen i de större skolorna bli lidande för att de små skolorna kostar för mycket. De unga i dag behöver kunna ta sig fram och de kanske inte får den vägkosten i en stor skola. Det är inte heller lätt att kunna ta del av alla kurser i en liten skola. Dessutom blir steget väldigt stort när eleverna ska vidare till högstadiet, Ådalens skola. 
(I klartext de större skolorna får mindre resurser per elev och jag anser att man i en liten skola kanske inte lär sig lika bra att ta sig fram (blev liksom tvärtom i citatet). Dessutom har jag inte pratat om kurser i skolor - det gäller gymnasiet)

Liane Byggmästar (SFP) säger att kommunen på grund av sparkrav inte kunnat anställa tillräcklig personallista för det förebyggande arbetet bland barn och inga.
(Min utsago gällde Planen för barns och unga personers välfärd 2015-2019. Sparkrav tvingade oss att inte bevilja två nya tjänster för familjearbetet i barnfamiljer)

Jag förstår att ni tycker jag är onödig, men det här är MIN blogg, MIN ilska och det är ibland oerhört viktigt att bli korrekt citerad.

Men jag förstår också att det är svårt att i livesituationer få det rätt, men varför då sätta sig i den situationen? Hur många följde med livebloggen? Och hur viktigt var det att få reda på diskussionen om det sen visar sig att rapporteringen är missvisande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar