söndag 27 december 2015

Ernst hjälper

En gång för länge sen i nybyggt hus startade jag upp en kusinträff i julhelgen. Kusinerna förökade sig och barnen växte upp. Det blev skilsmässor och nya respektive och barnen började hitta sina levnadspartners.

I år var det dags för lite nytänk. Den rullande träffen förvandlades till ett knytkalas och endast kusiner med bihang och småbarn inviterades. I mitt tycke blev det en lyckad förändring. Man hann prata lite djupare och fem timmar flöt iväg i en hast.

Till min hjälp hade jag Ernst från TV. Eftersom jag stod för glögg och pepparkakor nappade jag tipset om att köpa färdig pepparkaksdeg, kavla ut och sporra långa remsor. Lite flingsalt och riven parmesanost över och in i ugnen. Det blev ett tilltugg med extra knorr tillsammans med mina vanliga pepparkakshjärtan.

Kusinerna hade överträffat varandra med godsaker i både sött och salt. Tyvärr blev det för mycket för en av kusinerna visar en tydlig släktskap med sin kära faster (= min mor) och hade inte kunnat begränsa sig till en sort utan dukade fram den ena läckerheten efter den andra. Är man dessutom utbildad inom kosthåll så ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar