fredag 7 augusti 2015

Vi åker bil

Efter en stadig frukost packade vi bilen och styrde kosan norrut.

Först stannade vi för ett loppisbesök i Hammerdal. Sen besökte vi jätten i Strömsund, hade fikapaus vid hembygdsgården i Åsele, åt ett äpple vid Skellefte älv och landade i Arvidsjaur på hotell Laponia.

För cirka tio år sen var ekonomen på fotbollscup i Piteå. Familjen bodde i stuga vid Pite havsbad. Efter cupen passade vår familj på att ta en lite längre biltur med målet Lofoten. På vägen dit stannade vi på pizzerian Tre Kronor i Arvidsjaur och åt de största pizzorna vi någonsin sett. De rymdes inte på faten och jag behöver väl inte säga att vi inte orkade äta upp dem.

Det var en minnesrik händelse och vid ankomsten till Arvidsjaur igen ville jag se om pizzzerian fanns kvar. Jag hade en klar minnesbild av platsen på andra sidan torget. Till min förvåning fanns pizzerian kvar och hade samma namn, men den här gången valde vi att fortsätta till ett annat matställe.

Det jag kommer att minnas från detta års besök i Arvidsjaur är antagligen 'gaturallyt' längs med Storgatan och de stora, bullriga bilarna som var omgjorda till pickupbilar med både bättre och sämre resultat.

Vi tog en promenad runt den lilla sjön mittemot hotellet, överraskades av en regnskur och fick springa och ta skydd i en liten 'laavu'.

Få se var vi hamnar i morgon?

Jag glömde skriva om renarna. Först var det tre enstaka som vimsade framför bilen, men när det kom en flock, eller mer likt ett stim, slutade jag räkna vid trettiosju. Uppskattningsvis stötte vi på, men inte i, ett sextiotal exemplar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar