torsdag 6 augusti 2015

Överraskning

Jag blev verkligen positivt överraskad av Jamtli. Lagom då vi anlände slutade det regna och vi begav oss ut i olika miljöer som representerade olika tidsepoker.

Här var gröna vågenmänskorna som levde naturnära och debatterade ljudligt om napalm och atombomber. I stället för att delta i debatten gick jag ut och matade deras stora vita kanin med groblad och daggkåpa.

Plötsligt befann jag mig i en pensionärslägenhet år 1975. En farbror kom ut ur köket och berättade att frun åkt på pensionärsresa och han hade just ätit ärtsoppa. Jag frågade lite om hans bondgård som sonen övertagit, vilket han var glad över. Den gamle kungen och en ungdomligare Calle Gustav stod inramade i fokus på TV-apparaten och farbrorn berättade att frun var mycket intresserad av kungligheter. När jag konstaterade att kungen borde få en arvtagare hoppades han på en gosse och jag tillade att det brukar ju vara så att sonen blir tronföljare.

I huset från 1942 hade vi också en trevlig diskussion. Husbonden satt och läste tidningen och konstaterade att snus skulle börja säljas på kort i Finland. I familjen hade man också diskuterat att ta emot ett fosterbarn från Finland. Vi påpekade vissa språkproblem. Mannen kunde några ord som 'olut' och 'nätti tyttö'.

Jag måste då säga att det var roande att spela rollspel, men lite svårare då man kom till en gård från 1700-talet.

Vi traskade runt i fyra timmar och hann bara rusa genom museet som hade massor av intressanta samlingar.

På kvällen hade vi 'social samvaro' som de finska deltagarna uttryckte det. De lyckliggjorde sig över att i vårt sällskap skulle de erövra några extra minuter tilläggstid på sin levnad.

Dansväninnan från Öja och jag deltog i programmet genom att lära ut de två danserna vi koreograferat för vår inom kort jubilerande ordförande. Låtarna jag fastnat för var 'Paradiset' och 'Pa to ta na kako?' (Fick faktiskt berömmande ord idag, suger i mig!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar