lördag 15 augusti 2015

En gammal favorit

För x antal år sen, närmare bestämt snart 29, införskaffade jag från Sveariket en stor fransk tvål, savon de Marseilles. Den skulle jag ha då jag fettade in babyns ullbyxor. Det var modernt och naturvänligt att använda byxor av ylle för att omhulda tygblöjorna. Jag var ung och grön och beställde några par blöjbyxor och använde dem för tre barn. Oj, vad jag kände mig duktig!

Tvålen tog inte slut utan fortsatte en stillsam tillvaro i badrumsskåpet. En gång råkade en väninna nämna om att olivtvålen var otroligt bra då man fått målfärg på händerna. Igen gick det en tid och tvålen föll i glömska, men på försommaren då vi målade lite i bastukammaren tog jag tvålen med mig. Och den fungerar finfint. Jag har till och med bett maken halvera den så nu har vi en där hemma och en vid stugan.

Den är även perfekt mot blåbärshänder, det fastnar bara blå färg på nagelbanden och inne i 'rynkorna'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar