tisdag 11 augusti 2015

Konstiga sysselsättningar

Förutom den vanliga uppgiften som hushållerska har jag varit både trädgårdsmästare och löv- och kvistförare idag. Det sistnämnda hittas antagligen inte i Svenska Akademiens Ordlista, men en enkel förklaring är att maken antastar albuskar vid strandkanten samt sjögräs, lastar det på en kärra som jag tillhandahåller och sen är det min uppgift att skutta iväg över sten och terrass för att leverera lasset till överenskommet ställe.

Trädgårdsmästeriet innebar att maken grävde upp en anskrämlig uttorkad vinbärsbuske medan jag förbättrade jorden, letade smultronrevor och planterade små, söta plantor, vattnade och såg dem gilla läget. Vi har en hel del smultronland som i år ger riktigt bra skörd och förgyller våra måltider.

Men det viktigaste värvet var åt det amatörkonstnärliga. Jag hade hittat två rundlar i tunn faner, målat dem vita (egentligen var andra målare inkopplade på det elementära målandet) och nu tog jag metrev och genomskinliga plastknappar ur mitt förråd och fixade till fönsterprydnader. De hängde jag sen i mitt finurliga badrumsfönster. Slutresultatet blev sisådär, men åtminstone är mitt konstverk unikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar