onsdag 26 augusti 2015

Bärfilosofi

Idag löste jag inte världsproblemen medan jag tömde busken med vita vinbär. Nej, jag funderade över åt vilket håll man går runt busken då man plockar. Blir det bäst att gå medsols? Eller går man i dansriktningen, alltså motsols?

Slutresultatet blev att det känns naturligast att gå i dansriktningen. Ni kan testa själva.

När jag plockade hallon - kromosomhallon - vid barndomshemmet var jag mest rädd för att trilla ner i avloppsbrunnarna. Man vet aldrig när locket går sönder. Och det är inte trädgårdshallon utan vilda hallon som växer i en vild trädgård. Buskarna skänker stora bär och jag borde ha börjat plocka lite tidigare, men jag hade liksom glömt bort att hallon tagit husknuten i bruk. Jag tackar och tar emot skörden eftersom de sedvanliga ställena inte producerar nämnvärt i år.

Dagens skörd, dubbelt mer igår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar