fredag 6 mars 2015

Väntan

Pendolinotåget är nästan utan undantag alltid försenat, så även denna gång. Om man dessutom är en person som vill vara ute i god tid betydde det att jag fick nöjet att stå på perrongen och vänta i en halv timme.

Vad gör man då? Jo, man kan förstås promenera fram och tillbaka, men om man är en person som är rädd om sitt bagage vill man inte gå långt från ägodelarna.

Men man kan öva stegen till Vöråmenuetten! Det går alldeles utmärkt att göra det på en liten yta, nästan omärkligt. Det är bara att ta ett litet steg snett framåt med vänster fot (sväng lite på vänster axel också i samma riktning), doppa höger fot intill, sen ett litet steg bakåt igen med vänster fot och doppa höger fot intill och till sist tar man två steg bakåt (inget tådoppande här). Det flyter lättare om man tyst för sig själv upprepar ett mantra som till exempel: ettochtvåochtreochfyrochfemochsex eller framochdippochbakochdippochpampampaa. Välj själv!

Ett annat tips är att träna balansen genom att stå på ett ben så länge det känns OK. Sen kan man variera med olika benrörelser som att rita en cirkel runt det stående benet åt båda hållen.

Jag såg också en mycket bra och stärkande lårmuskelövning som en väntande medresenär utövade, nämligen att gå ner i sittande ställning och upp igen flera gånger efter varann. Tyvärr stupade min egen motivation att anamma rörelsen på att jag tyckte det var lite för uppseendeväckande. Det passade inte min stadsklädsel. Lite diskretare än så vill jag vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar