lördag 7 mars 2015

På allmänhetens begäran

Egentligen var det bara 1 allmänhet, men det räcker för mig som är mycket serviceminded.

Saken gäller rundstickning av Jemenväst och det har jag nu testat några gånger och helt övergått till den tekniken. Jag har till och med utvecklat den så att jag numera endast använder nål då jag fäster några trådar.

Helt kort gör jag så här:
Jag lägger upp 140 maskor på rundstickor (med ögonmått 60 cm) och stickar som vanligt bålen 20 cm (blir lite jämnare också). Sen tar jag två vanliga långstickor och stickar enligt mönstret tills oket fram och bak är klart. Nu är västen i princip färdig och man kan maska av, men jag stickar ihop och maskar av rundstickans maskor och långstickans dito.

Det finns kanske flera sätt, men jag lyfter första maskan och med stickorna parallellt placerade på varann stickar jag rätt ihop en maska från var sticka och drar över den lyfta maskan och fortsätter tills jag är utan maskor. Det blir kanske inte så vackert och man får fundera vilken sida man ska ha till avig sida, men det går snabbt och enkelt och man slipper sy ihop.

Det är fritt fram att testa och komma med egna förbättringar.

2 kommentarer:

  1. Måste skratta för mig själv, precis på samma sätt gör jag också för att undvika att måsta sy ihop. Vi är nog säkert släkt :-)

    SvaraRadera
  2. Instämmer om släktskapet och tillägger att vi tydligen är fiffiga också!

    SvaraRadera