fredag 20 mars 2015

Såg ni den?

Jag tänker på den partiella solförmörkelsen som inträffade i vårt land idag mellan 11 och 13 ungefär.

Klockan elva stack jag ut huvudet och såg solen mellan tallarna. Den var otroligt stark och jag vet att man inte ska titta på solen med oskyddade ögon.

Lite före 12 fick jag ett samtal en bit söderifrån och hon pratade om det märkliga ljuset eller egentligen skymningen som fanns där hon befann sig. Jag stack ut huvudet igen, men hade åtminstone solglasögonen på mig och nu tyckte jag mig kunna se att solen såg ut som ett tjockt C.

För att ha kunnat få en bra observation borde man ha utrustat sig med ett filter och det tyckte jag inte det var värt. Den som vill kan förbereda sig för nästa partiella solförmörkelse i sydvästra Finland den 21 juni 2039...  (Källa: Yles webbsida)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar