fredag 13 mars 2015

På vift

Som jag tidigare hintat så befinner jag mig på en liten weekendresa. Jag har ingen kamera med och släpar inte tabletten med mig då jag virrar omkring, men jag ska ge korta franska streck över det viktigaste ni behöver veta.

- väckning klockan 04.18
- flyget till Helsingfors
- vidare med Norwegian Air till Paris-Orly flygfält
- air shuttle från Orly sud till Orly ouest
- ut för att köpa biljett för RER tåg och metro
- in i luftskytteln igen och iväg till station Anthony
- byte till RER tåg
- byte vid Chatelet till metro efter lång promenad i underjorden
- metro till Arts et Metiers
- upp ur mörkret och omfattande försök att rekognosera i stadsdelen Marais
- god orienteringsförmåga ledde oss så småningom till den adress där vi skulle få nyckel till vår lägenhet
- efter god service på franska och engelska och en massa namnteckningar i enlighet med fransk byråkrati fick vi tillgång till en "studio" i ett gammalt hus på rue Chapon - ingen lyx, men vi ska endast sova där
- ut för att bekanta oss med omgivningen och leta oss fram till floden Seine
- lunch bestående av lax i gräddig sås med karotter samt en deliciös creme brule (pardon, hittar inga accenter på plattan)
- fortsatt vandring över till Ile de la Cite med mäktiga Notre Dame och Ile St-Louis
- shoppade en scarf
- noterade att det finns oändligt många väskaffärer i Marais, typ sju efter varann och jag behöver ingen

Fortsättning följer i morgon om det franska väguttaget behagar godta närmandet från min tablettladdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar