söndag 29 mars 2015

Dåligt utbud?

Att det ska vara så förbaskat svårt att hitta nåt att äta i Helsingfors? Vid närmare eftertanke är det kanske inte utbudet som är problemet utan mer de som är i behov av föda.

Lunchen intogs tillsammans med knappt tjugo dansvilliga individer och den var take-away och helt i min smak. Vad sägs om isbergssallat, miniplommontomater, gurka, honungsmelon, vindruvor, fetaost, grillad chicken och räkor? Till det dracks vitt vin. Nej, det var önsketänkande, det var nog aqua helsingiensis.

Efter att ha tillbringat största delen av dagen på rörlig fot var det läge att tillsammans med fysikern bege sig ut och leta efter den heliga Graal. Som alltid var det den planeringsduktiga modern som skulle lirka ur sonen dennes preferenser för dagen och komma med förslag. Slutresultatet blev att vi vandrade runt i centrum i mer än en timme och läste menyer. Till sist landade vi i Kampen (alltid plan Ö) och det blev helt bra att inmundiga en förmånlig buffetmåltid bestående av vindolmar, ett dussin sallader eller röror, lax, kebap och broiler med ris och klyftpotatis. Ja, jag åt faktiskt två pizza slices också. Jag lämnade lite utrymme för en mjukglass också, men se det är inte heller lätt att få. Spice Ice hade stängt för dagen. Hamburgerkedjorna intresserade inte och järnvägsstationens kiosk ville jag inte heller frekventera. Alltså spårvagnen hem och granatäpplet fick ge mig sitt innehåll som dessert. Hälsosammare också!

Eftersom granaten är uppäten fångade jag tulpanerna på bild i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar