lördag 19 mars 2016

En ensam dag i Helsingfors

Riktigt ensam var jag naturligtvis inte i huvudstaden. Matserveringen med asiatisk lunchbuffet var så gott som fullsatt där jag tänkte inta min lunch, men en vänlig servitris fixade ett bord medan jag hämtade maten. Vid samma bord satt en ung asiatisk flicka och studerade en karta. Mycket ofinländskt inledde jag ett samtal på engelska och vi hade en trevlig chat innan hon begav sig på hemfärd till UK där hon jobbar.

Efter några timmar på seniordansförbundets kansli var jag ledig för kvällen och tog spårvagnarna 10 och 8 till Majstranden. Det kändes lite underligt att åka dit utan att träffa fysikersonen. Han var på forskarresa till Darmstadt och skulle återvända en timme innan jag tog tåget norrut.

Bra i alla fall att ha en säng att sova i och jag gjorde det enda rätta då man är mol allena - jag tröståt. Tonfisksallad med färskt bröd och bara en halv liter glass!

Efter inspirationsförmiddag och vårmöte sitter jag vid järnvägsstationen med en cappuccino och hoppas på att eventuellt hinna träffa sonen någon minut - om han hinner från flygfältet.

En god middag på La Grill har också avnjutits med tre goda vänner i seniordansförbundsstyrelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar