måndag 14 mars 2016

Athens by night

Som tidsfördriv och med tillgång till wifi - äntligen! - kan man skriva ett blogginlägg. Gårdagens utfärder redogörs för i ett senare skede. Nu känner jag mig mer redo för nattugglefunderingar.

Det blir långa väntetider då man är en person som vill säkerställa sig om att faktiskt hinna. När vi funderade hur och när vi skulle söka oss till flygfältet för tidig hemfärd via Műnchen och Hfors, blev vi upplysta om att man ska vara två timmar på förhand vid avgångsterminalen. Om resan också medför promenad/taxi och expressbuss blir det lätt att man är ute i väldigt god tid.

Eftersom det utlovades regn kom vi till den slutsatsen att vi tar taxi till Syntagma center fastän gångsträckan endast är 1 km. Väckning klockan 02.00 och inte mycket sömn före det heller. Hotellet gav tillgång till en liten frukost, men vem är hungrig vid den arla morgonstunden?

Taxin anlände 02.30 och det regnade ganska ordentligt. Två bussar fanns uppradade och biljetter hade köpts dagen innan. Ordnung muss sein! Men väl på plats i bussen som avgick 02.35 blev undertecknad orolig. Hur skulle vi veta var vi skulle hoppa av bussen? De övriga passagerarna hade inga kappsäckar och slutstationen var ankomstterminalen. Där satt jag som på nålar och gjorde upp plan A och plan B och plan C. Var vi nog på rätt buss? Flygfältets namn stod inte som ändstation. Jag fantiserade ihop många scenarier. Då tog deckarhjärnan kommando.

Visst fanns det en hel del mänskor i bussen som hade mörkblå kostymliknande kläder och vita skjortor, till och med slips. Flygpersonal? Smart tanke! Då hade jag planen klar. Jag frågar vid första bästa tillfälle. En man tog fram en slips som han hakade på sin skjorta och vips blev han officiell flygtjänsteman. Bra frågeobjekt och när han reste sig för att disembarkera bussen frågade jag på min bästa skolengelska: Is this the terminal for departures? Svaret blev Yes och vi var räddade!

Flygplatsen var nästan tom och vi hade hur mycket tid som helst. Lugnt i säkerhetskontrollen och tur var det för jag blev till och med tvungen att ta bort locket på kameraobjektivet. Hittills har dock ingen velat se mitt nya pass förutom receptionisten på hotellet.

Hoppas ni lyckats trolla bort snön där hemma för I'm on my way ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar