onsdag 23 mars 2016

Allt bra

Var håller hon hus? Är det någon som undrar?

Det är lugnt. Jag har bara haft fullt upp med att äta upp mina oliver från Aten - kalamonoliver.

Om jag ska ta det från början. Påsken 2011 tillbringade jag i Rhodos på Rhodos. Ända sen den resan har jag ångrat mig djupt för att jag inte tog hem kalamataoliver.

Den här gången kom jag ihåg det och i första bästa souvenirshop inhandlade jag vakuumförpackade kalamonoliver. Jag chansade eftersom de såg ut som kalamataoliver.

Nåväl, när man öppnar en förpackning ska de ätas ganska snabbt och nu har njutit av dessa läckerbitar, men blev och fundera över skillnaden mellan kalamata och kalamon.

Nu har jag svaret:

"Namnen är snarlika, men vad skiljer egentligen Kalamata och Kalamon åt?
Kalamata är en region. EU-regler bestämmer att det bara är oliver därifrån som får kallas för Kalamataoliver.
Kalamon är olivsorten, och den växer över hela Grekland."
 (kopierat från kalamataoliver.se)

Kanske man kan dra likheter till champagne.

Oliverna är finito alltså ingen bild!

1 kommentar:

  1. Glad Påsk! Kanske vi träffas hos inredarens påskbrasa på lördag?

    SvaraRadera