tisdag 1 september 2015

En dag i Kajana

Jag har förmånen att tillbringa dagen i Kajana och har all tid i världen.

En förmiddagspromenad i krispig septemberluft känns helt bra. Några iakttagelser på färden relaterat till mina intressesfärer: en välbesökt vänstuga (tutun tupa), huvudhälsostationen i Kainuu, en äldre tant på en bänk utanför sitt höghus (jag motstår en impuls att gå fram och inleda ett samtal).

Jag får syn på en affisch om att museet har en utställning av Reidar Särestönniemi till mitten av september. När jag går runt hörnet står jag utanför museet och ser en annan skylt med 'free entrance' och man har just öppnat för dagen. Nu lyder jag impulsen och går in. Tillsammans med en förskolegrupp och två tanter går jag runt och tilltalas av de färggranna stora konstverken, varav en del är målade under mitt födelseår. Fascinerande och färgsprakande, orange också! Jag letar renhorn, lodjur och ögon.

ÖT intas på en bänk vid en ljudligt sprutande vattenfontän och avslutas med sudoku. Jag vandrar vidare på stadens gågata och ser de välkända butikskedjorna, hittar salutorget med sjön i bakgrunden och börjar leta ett matställe.

Mätt och belåten ska jag nu bege mig ut och shoppa läppstift och handkräm ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar