torsdag 10 september 2015

Årets efterlängtade fenomen

Tänk, att det ska gå nästan trettio år innan de förstår!

Alltså när vi började göra i ordning vår trädgård i slutet på åttiotalet satt svärfar en hel dag vid sin sommarstuga med en rostfri plåt och hackade och formade den till ett fågelbad åt oss. Gissa om det var roligt att höra på för svärmor och diverse grannar

Min pappa formade ett plaströr som kant och placerade fatet på en trädstam med masurknutar och vips hade vi ett unikt fågelbad - trodde vi. Fåglarna som gillade badet var för det mesta av keramik. Nån enstaka gång såg jag en liten fågel sitta på kanten.

Men i år! Här har vi haft spa med olika småfåglar. Förtjust har jag suttit i fönstret och sett på när det har skvättats med både stjärt och vingar. En otrolig lycka! Naturligtvis har jag inte lyckats fånga det vildaste badet i den digitala världen, men en liten tippe fastnade i alla fall.

Jag har inte vågat putsa fatet sen i våras, för tänk om fåglarna inte vill ha det så blänkande?

3 kommentarer:

  1. Tack för trevlig guidning och för gemenskapen vid kaffebordet! Ps. Böckerna var bra ,åtminstone den första (A.L ) ger anledning till småskratt.

    SvaraRadera
  2. Hej igen ! Ang. boken : nu fastnar nog skrattet i halsen !

    SvaraRadera
  3. Tack själv för att du satte guldkant på min dag.
    Ja, si du i den miljön hittas kända människotyper! Fortsatta angenäma läsestunder!

    SvaraRadera