fredag 18 september 2015

Dag 1

Nu har jag mött verkligheten. Framför mig i tåget hade jag två sovande yngre män som jag med en snabb blick konstaterade vara av utländsk härkomst. I Seinäjoki vände sig den ena om och ställde en fråga på knagglig engelska. Han visade på sina biljetter där den ena var utställd på Oulu - Seinäjoki och den andra på Seinäjoki - Vaasa.

Här var de nu - ett par asylflyktingar! Det värmde lite i mitt hjärta då jag tänkte på att jag igår kväll hade antagit en utmaning och skänkt ett styrelse- och ett fullmäktigearvode till flyktinghjälpen.

Jag fick förklarat att jo, de skulle byta tåg där, gick till och med och frågade några passagerare som skulle stiga av om de kunde hjälpa dem vidare.

Organisationskonferensens tema senare på dagen handlade delvis om integration så jag var passligt inne på det.

I korthet fortsatte dagen med:
* caffe latte på ett trivsamt café i Tullintori, varifrån jag direkt kunde ta mig till hotellet
* fixade så att jag kunde bo båda nätterna i samma hotellrum
* sakta promenad till Tammerforshuset
* god, men salt lunch
* direkt två nya bekantskaper
* föreläsningar, paneldebatter

Här måste jag inflika att det tog eld i kärringen. Man får småle åt ungdomarna, men provocera kan de! En påstod att vi äldre är mer rasistiska av oss och därför inte passar in i antirasismrörelser. Det kunde jag inte låta gå oemotsagt och jag drog till med att 'kanske man borde ha oss med och försöka ändra vår attityd i så fall'.

Personligen skulle jag gärna vara med som stödjande medlem utan att blanda mig i verksamheten. Det märks att det finns en djup klyfta mellan oss. Båda grupperna har fördomar mot varandra. Vi får fortsätta jobba på att minimera dem.

* lite vila på hotellet före middagen. Den här gången hade jag strumpbyxorna, men inte tajta underklänningen! Fritt fram för alla bilringar
* delikat middag på Myllärit, svampsoppa, röding och kladdkaka
* nya bekantskaper vid bordet, en f.d essebo och dito närpesbo, en från Grankulla (och jo, jag frågade om Kronoby kunde fusioneras. Han var politiker och var helt med på tanken om utskogar i Österbotten) och en från Ekenäs. Trevliga pensionärer!
* underhållning med Geir Rönning och Tessa Virta Trio
* förstås svårt med sömnen på främmande ställe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar