söndag 29 mars 2020

Kåtölandet tur-retur

Jag hade lyckan att kunna tillbringa en förmiddag i Kåtölandet, Öja. Maken jobbade med att lasta slanor på släpkärran och jag hade äran att få utforska omgivningarna.

Jag tog först sikte på grannens sommarstuga belägen på vackra klippor mot havet och skickade en hälsning från de tre prydnadsugglorna som vaktade stugan. När jag gick vidare under flitigt chattande med grannen blev jag varmt välkomnad av kvittrande småfåglar. Jag kunde urskilja talgoxe, talltita och tofsmes. De var väldigt sällskapssjuka och satte sig nästan på min mössa.

Bonga fåglar

Vilka fina naturupplevelser igen! Jag gick och funderade över förekomsten av tranbär vid det lilla kärret, beundrade berg, stenar och träd. Grannen tipsade om en annan väg som ledde till en utsikt mot Tankar och till min glädje hittade jag dit. Jag är säker på att den hårt arbetande maken vill se dessa platser också. Det blir i ett senare skede ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar