tisdag 19 juni 2018

En dag i periferin

Visst kan man passa på och ha två möten på en dag i Vasa. Men lite dumt är att första mötet börjar klockan nio och det andra först fem.

Vad gör man däremellan? Projektingenjören är på jobbresa i annat land, kanske Schweiz och den yngste är hemma i Kronoby och sommarjobbar.

Som tur är lyckades jag komma över en lägenhetsnyckel till Uvgatan och kan halvslöa i soffan efter att ha tryckt i mig en Kotipizza.

Lite shopping avklarades också, men regnet tvingade mig till planändringar. I stället för att besöka ett mer öppet blomstertorg stack jag mig in till en mer takbeklädd affär. Jag var inte imponerad av urvalet, men hittade några ekologiska örtplantor, en körsbärstomatplanta, en balkonglåda med stjärnöga och en frodig passionsblomma. Alla är på väg till stugan för att fira en regnig midsommar.

Sen får man fråga sig vad jag gjorde i den mer maskulina affären. Jo, det är min ärvda Audi från sjuttiotalet som ska få rulla lite. Jag hade blivit ombedd att inhandla något som skulle ta bort eventuell fukt ur bensintanken och det var inte lätt att hitta rätt bland alla medikamenter.

Jag fick ta en köbricka och begära hjälp. Men jag kom i trygga händer, för jag servades av en f.d. elev och kronobybo, som gav mig goda råd vilka jag tacksamt tog emot.

Ibland njuter jag av att vara vimsig tant ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar