fredag 9 mars 2018

Fredag i Helsingfors

"Ta inte fel väska!" var uppmaningen då jag berättade att jag skulle ta tåget till Hfors i torsdags.

Nej, det tänkte jag minsann inte göra. Eftersom jag skulle stanna bara en natt behövde jag egentligen inget annat än plånbok, telefon och ett par trosor.

I handväskan lyckades jag därtill packa ner två garnnystan med stickor, en pocketbok, toalettväska, lite vägkost och vattenflaska, ett pannband och min lilla svarta bok för viktiga saker. Imponerande!

Jag vågade mig på att promenera till mötet som låg på ca två kilometers avstånd. Flera gånger fick jag dock klicka fram kartan eftersom den kortaste vägen går genom parker och alla stigar är inte upplogade eller upptrampade. Svettigt blev det också och jag var ordentligt andfådd då jag tagit mig uppför flertalet branta trappor. Det inte är lätt med aktiv motion på morgonen.

Sen blev det dubbla möten, förmiddag och eftermiddag med salladslunch emellan. Det blir mer och mer konkret att Nordisk Träff för seniordansledare är nära. Min uppgift går främst ut på att översätta från finska till svenska och det är riktigt intressant, men inte alltid så lätt att hitta de bästa svenska motsvarigheterna till finskans annorlunda satskonstruktioner. Man behöver också tänka på att undvika finlandismer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar