onsdag 7 mars 2018

Färger

Livet är inte svart och vitt och inte heller blått, rött, grönt och gult om jag får säga min åsikt. Jag har nu traskat igenom Thomas Eriksons populära bok Omgiven av idioter.


Eftersom jag läst den i korta snuttar blir behållningen inte så heltäckande. Redan i början var jag inte så där värst begeistrad. Det är ännu en bok i den populärvetenskapliga genren och jag har en skeptisk inställning då jag läser sådana.

Visst är den underhållande, men inte tycker jag att författaren kommer med några nyskapande tankegångar. Jag kan relatera till min skoltid i ämnet historia med de fyra elementen. Dessutom har jag svårt att tro att det finns helt entydiga människotyper.

Nog känner jag igen vissa egenskaper hos mänskor i min umgängeskrets och kan säkert hitta mig själv också. Man kan vara en blandning av högst tre typer menar författaren, men jag är tveksam.

Om jag utgår från mig själv och om jag känner mig rätt kan jag säga att jag är viljestark, nyfiken och direkt/rak - alltså röd som präglas av dominans. Men jag är förvisso också empatisk och känslig, det vill säga gul som står för inspirerande. Mina gröna egenskaper är stödjande, lojal och vänlig, åtminstone ibland. Gröna typer utmärks av stabilitet. Men visst finner jag i mig också blå egenskaper såsom systematisk och följer gärna regler. Blå personer är analytiska.

Det är väl lite som med horoskop. Man hittar alltid något man kan relatera till ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar