onsdag 19 april 2017

Havrerutor


Till påsken ville jag testa något nytt och plockade fram ett recept ur Kuriren (nr 5/2017, Johanna Granlund). Som tidigare nämnts är jag svag för havregryn och när det bara gällde att röra ihop var jag naturligtvis helsåld.

Resultatet blev något mellan en torrkaka och småbröd och riktigt läckert, men aningen för sött.

Några dagar senare skulle jag ha något att ta med mig till ett möte och då passade jag på att ändra lite på ingredienserna. Det blev lite mindre sött och lite mer hälsosamt, bara lite.

Jag tar mig friheten att publicera originalreceptet och min egen variant.

Havrerutor med vitchoklad                                 

2 dl vetemjöl                                     
6 dl havregryn
2 dl socker 
0,5 dl sirap
1 tsk bakpulver
275 g smör
200 g vitchoklad

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Hacka chokladen. Rör ihop alla ingredienser till en smulig deg. Sätt smörpapper i eller smörj en liten långpanna/pajform och tryck ut degen i den. Grädda kakan 20 minuter eller tills den fått lite färg.

Havrerutor à la Kronjuvelen fås om man i stället för det vita sockret tar ca 0,5 dl indiansocker och ca 1 dl kokosflingor.

Jag kan också tänka mig att testa en glutenfri variant genom att byta ut vetemjölet mot rismjöl eller kokosmjöl samt ha i glutenfria havregryn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar